Diseñado por Patricia Urquiola - tres espacios para tres identidades
.
En el extenso significado de los espacios interiores hay interrogantes por la calidad y la experiencia de las personas que habitan los espacios construidos, el objetivo de este texto es contribuir a la reflexión acerca de la calidad atmosférica de los interiores. Los interiores se refieren a las calidades sensoriales que un espacio envía a la representación subjetiva y al uso individual. El proyecto de la diseñadora española Patricia Urquiola (N. 1961) invita a la discusión acerca del diseño de interiores con el objetivo de concebir espacios con calidades atmosféricas que expresen identidad. Este texto se direcciona desde una aproximación fenomenológica de tres diferentes ejemplos de tres diferentes tipologías y programas de arquitectura: C... Ver más
1794-7111
2462-8115
13
2016-07-01
9
32
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Kepes - 2016
info:eu-repo/semantics/openAccess
id |
oai:revistasojs.ucaldas.edu.co:article-2734 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
Diseñado por Patricia Urquiola - tres espacios para tres identidades identidad luz Núm. 14 , Año 2016 : Julio - Diciembre En el extenso significado de los espacios interiores hay interrogantes por la calidad y la experiencia de las personas que habitan los espacios construidos, el objetivo de este texto es contribuir a la reflexión acerca de la calidad atmosférica de los interiores. Los interiores se refieren a las calidades sensoriales que un espacio envía a la representación subjetiva y al uso individual. El proyecto de la diseñadora española Patricia Urquiola (N. 1961) invita a la discusión acerca del diseño de interiores con el objetivo de concebir espacios con calidades atmosféricas que expresen identidad. Este texto se direcciona desde una aproximación fenomenológica de tres diferentes ejemplos de tres diferentes tipologías y programas de arquitectura: Casa Moroso, Hotel oriental Mandarín y Almacenes Missoni en Milán y París. El texto concluye que el logro original de esos proyectos habla de la relevancia de crear interiores como escenarios empáticos de espacios reconocidos desde su carácter identitario e imagen. Esto acentúa que la arquitectura interior toma un rol significativo en la creación de lugares que enfaticen la arquitectura como una experiencia humana de atmósferas. Aerts, Anastasia Pombo, Fatima Calidad atmosférica Kepes interiores Artículo de revista sombra Universidad de Caldas 13 14 experiencia sensorial Atmospheric quality light interiors identity About Missoni in Missoni. Retrieved from: http://www.missoni.com/experience/us/pages/about-missoni/, 05.01.2016 In the extensive meaning of interior spaces interrogating architectural quality and the experience of people inhabiting built spaces, it is the aim of this text to contribute to the reflection about interiors’ atmospheric quality. Interiors referring to the sensorial qualities a space sends out have impact in the subjective representation of the space and in the individual use of it. The projects of the contemporary Spanish born designer Patricia Urquiola (°1961) invite to a discussion about design of interiors aiming to conceive spaces with atmospheric quality that express identity. This text addresses from a phenomenological approach three different examples of different typologies and architectural programmes: Casa Moroso, Mandarin Oriental Hotel and Missoni Stores in Milan and Paris. The text concludes that the original achievement of these projects voice the relevance of creating interiors as empathic sceneries of spaces recognized from its identity character and image. It stresses that interior architecture takes a key role in creating places that emphasize architecture as a human experience of atmospheres. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/2734 _Fujimoto, S., Ito, T., Igarashi, T., Fujimori, T. (2007). Sou Fujimoto: Primitive Future, Contemporary Architect’s Concept Series 1. Japan: INAX Publishing. Kahn, L. (2013). Silence and Light. Zurich: Park Books. shadow ensorial experience Crockett, K. ‘A few minutes’ walk from Mandarin Oriental, Barcelona, you’ll find a wealth of architectural gems from the gilded era of Catalan modernisme – Gaudí’s fantastical works among them’. Destination MO. Retrieved from: http://www.mandarinoriental.com/destination-mo/luxury-travel-destinations/barcelona/gaudi-architecture-height-of-opulence.aspx, 20.11.2015 Journal article application/pdf Dhillon, N. ‘Patricia Urquiola’s award-winning design is on full show at the Mandarin Oriental Barcelona, with her stylized modern interior. Our correspondent introduces the Spanish-born talent’. Destination MO. Retrieved from: http://www.mandarinoriental.com/destination-mo/luxury-living/fine-artand-luxury-design/patricia-urquiolas-design.aspx, 20.11.2015 Publication Designed by Patricia Urquiola – three spaces for three identities Inglés https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Kepes - 2016 Brechtel, V. (2010). Eames +Missoni = Heaven [Web log post]. Retrieved from: http://erikabrechtel.com/2010/11/03/eames-missoni-heaven/ ______. (2005).‘Atmosphereasthesubject matter ofArchitecture.’ In Philip Ursprung (Ed.), Herzog and De Meuron. Natural History. Zürich: Lars Müller Publishers. Böhme, G. (1997). Atmosphäre. Essays zur neuen Ästhetik. 2. Auflage. Frankfurt am Main: Suhrkamp. Biography. In B&B Italia. Retrieved from: http://www.bebitalia.com/en/designers/patricia-urquiola.html/, 05.01.2016 Text http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:eu-repo/semantics/openAccess Living. In Missoni. Retrieved from: http://www.missoni.com/missoni-home/living?menuseason=main&tp=110567&gclid=COe3hqCL-ssCFckV0wodhV4JOA, 20.11.2015 Pombo, F., Bervoets, W., De Smet, H. (2015). ‘Phenomenology for Introductory Architectural Analysis Courses: The Pentagon Methodological Approach’. Design and Technology Education, 20 (2), 58-69. Pauly, D., Habersetzer, J. (2008). Barragán. Spaces and shadows, walls and colour. Basel: Birkhäuser. Patricia Urquiola. (2015). In Moroso. Retrieved from: http://www.moroso.it/designers/patricia-urquiola/ Sullivan, C.C. (2013). Molto Missoni: Urquiola Dresses Up Milan Flagship. Retrieved from: http://www.interiordesign.net/projects/9582-molto-missoniurquiola-dresses-up-milan-flagship/ Moroso Design: Made In Senegal For The Rest Of The World (2014). In The New Africa. Retrieved from: http://www.thenewafrica.info/moroso-designmade-senegal-world/ Mission and Guiding Principles. (2015). In Mandarin Oriental – The Hotel Group. Retrieved from: http://www.mandarinoriental.com/about-us/mission/ Missoni Paris. In Patricia Urquiola. Retrieved from: http://www.patriciaurquiola.com/architecture/missoni-2/, 22.11.2015 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 Robertazzi, S., Valenti, A. (2013). Patricia Urquiola. Time to make a book. New York: Rizzoli. Menkes, S. (2003). Missoni’s family mosaic. International Herald Tribune. Marcus, G.H., Whitaker, W. (2013). The Houses of Louis Kahn. New Haven/ London: Yale University Press. Missoni Milan. In Patricia Urquiola. Retrieved from: http://www.patriciaurquiola.com/architecture/missoni-3/, 22.11.2015 Leydecker, S. (2013). Designing Interior Architecture. Concept, Typology, Material and Construction. Basel: Birkhäuser. Zumthor, P. (2006). Atmospheres: architectural environments, surrounding objects. Basel: Birckhauser. Private Residential Udine. In Patricia Urquiola. Retrieved from: http://www.patriciaurquiola.com/architecture/private-residential/ info:eu-repo/semantics/article Welcome to the new Barcelona. In Condé Nast Traveller. Retrieved from: http://www.cntraveller.com/photos/photo- galleries/the-new-barcelona/page/themandarin-oriental,-barcelona, 22.11.2015. Hughes, D.T. (2010). Patrizia Moroso’s house by Patricia Urquiola. Retrieved from: http://www.yellowtrace.com.au/patrizia-moroso-house-by-patricia-urquiola/ info:eu-repo/semantics/publishedVersion Zucconi, R. (2014). ‘Nel verde a casa diPatrizia Urquiola. Il progetto di Patricia Urquiola condiviso con Martino Berghinz’. Elle Decor. Retrieved from: http://www.elledecor.it/case/patrizia-moroso-patricia-urquiola-casa-MartinoBerghinz-udine# Tyng, A. (1984). Beginnings: Louis I. Kahn’s Philosophy of Architecture.Wiley Publishers. Travis, D. (2012). Let the Mediterranean inspire your lighting. Retrieved from: http://homes.winnipegfreepress.com/winnipeg-real-estate-articles/renovationdesign/Let-the-Mediterranean- inspire-your-lighting/id-2911 Spier, S. (2001). ‘Place, authorship and the concrete: three conversations with Peter Zumthor’. Architectural Research Quarterly, 5 (1), 15-36. Vergés, M. (2007). Light in Architecture. Antwerp: Tectum Publishers. https://doi.org/10.17151/10.17151/kepes.2016.13.14.2 9 32 https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/download/2734/2530 10.17151/10.17151/kepes.2016.13.14.2 2016-07-01T00:00:00Z 2016-07-01T00:00:00Z 2016-07-01 1794-7111 2462-8115 |
institution |
UNIVERSIDAD DE CALDAS |
thumbnail |
https://nuevo.metarevistas.org/UNIVERSIDADDECALDAS/logo.png |
country_str |
Colombia |
collection |
Kepes |
title |
Diseñado por Patricia Urquiola - tres espacios para tres identidades |
spellingShingle |
Diseñado por Patricia Urquiola - tres espacios para tres identidades Aerts, Anastasia Pombo, Fatima identidad Calidad atmosférica interiores sombra experiencia sensorial Atmospheric quality light interiors identity shadow ensorial experience |
title_short |
Diseñado por Patricia Urquiola - tres espacios para tres identidades |
title_full |
Diseñado por Patricia Urquiola - tres espacios para tres identidades |
title_fullStr |
Diseñado por Patricia Urquiola - tres espacios para tres identidades |
title_full_unstemmed |
Diseñado por Patricia Urquiola - tres espacios para tres identidades |
title_sort |
diseñado por patricia urquiola - tres espacios para tres identidades |
title_eng |
Designed by Patricia Urquiola – three spaces for three identities |
description |
En el extenso significado de los espacios interiores hay interrogantes por la calidad y la experiencia de las personas que habitan los espacios construidos, el objetivo de este texto es contribuir a la reflexión acerca de la calidad atmosférica de los interiores. Los interiores se refieren a las calidades sensoriales que un espacio envía a la representación subjetiva y al uso individual. El proyecto de la diseñadora española Patricia Urquiola (N. 1961) invita a la discusión acerca del diseño de interiores con el objetivo de concebir espacios con calidades atmosféricas que expresen identidad. Este texto se direcciona desde una aproximación fenomenológica de tres diferentes ejemplos de tres diferentes tipologías y programas de arquitectura: Casa Moroso, Hotel oriental Mandarín y Almacenes Missoni en Milán y París. El texto concluye que el logro original de esos proyectos habla de la relevancia de crear interiores como escenarios empáticos de espacios reconocidos desde su carácter identitario e imagen. Esto acentúa que la arquitectura interior toma un rol significativo en la creación de lugares que enfaticen la arquitectura como una experiencia humana de atmósferas.
|
description_eng |
In the extensive meaning of interior spaces interrogating architectural quality and the experience of people inhabiting built spaces, it is the aim of this text to contribute to the reflection about interiors’ atmospheric quality. Interiors referring to the sensorial qualities a space sends out have impact in the subjective representation of the space and in the individual use of it. The projects of the contemporary Spanish born designer Patricia Urquiola (°1961) invite to a discussion about design of interiors aiming to conceive spaces with atmospheric quality that express identity. This text addresses from a phenomenological approach three different examples of different typologies and architectural programmes: Casa Moroso, Mandarin Oriental Hotel and Missoni Stores in Milan and Paris. The text concludes that the original achievement of these projects voice the relevance of creating interiors as empathic sceneries of spaces recognized from its identity character and image. It stresses that interior architecture takes a key role in creating places that emphasize architecture as a human experience of atmospheres.
|
author |
Aerts, Anastasia Pombo, Fatima |
author_facet |
Aerts, Anastasia Pombo, Fatima |
topicspa_str_mv |
identidad Calidad atmosférica interiores sombra experiencia sensorial |
topic |
identidad Calidad atmosférica interiores sombra experiencia sensorial Atmospheric quality light interiors identity shadow ensorial experience |
topic_facet |
identidad Calidad atmosférica interiores sombra experiencia sensorial Atmospheric quality light interiors identity shadow ensorial experience |
citationvolume |
13 |
citationissue |
14 |
citationedition |
Núm. 14 , Año 2016 : Julio - Diciembre |
publisher |
Universidad de Caldas |
ispartofjournal |
Kepes |
source |
https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/2734 |
language |
Inglés |
format |
Article |
rights |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Kepes - 2016 info:eu-repo/semantics/openAccess |
references_eng |
About Missoni in Missoni. Retrieved from: http://www.missoni.com/experience/us/pages/about-missoni/, 05.01.2016 _Fujimoto, S., Ito, T., Igarashi, T., Fujimori, T. (2007). Sou Fujimoto: Primitive Future, Contemporary Architect’s Concept Series 1. Japan: INAX Publishing. Kahn, L. (2013). Silence and Light. Zurich: Park Books. Crockett, K. ‘A few minutes’ walk from Mandarin Oriental, Barcelona, you’ll find a wealth of architectural gems from the gilded era of Catalan modernisme – Gaudí’s fantastical works among them’. Destination MO. Retrieved from: http://www.mandarinoriental.com/destination-mo/luxury-travel-destinations/barcelona/gaudi-architecture-height-of-opulence.aspx, 20.11.2015 Dhillon, N. ‘Patricia Urquiola’s award-winning design is on full show at the Mandarin Oriental Barcelona, with her stylized modern interior. Our correspondent introduces the Spanish-born talent’. Destination MO. Retrieved from: http://www.mandarinoriental.com/destination-mo/luxury-living/fine-artand-luxury-design/patricia-urquiolas-design.aspx, 20.11.2015 Brechtel, V. (2010). Eames +Missoni = Heaven [Web log post]. Retrieved from: http://erikabrechtel.com/2010/11/03/eames-missoni-heaven/ ______. (2005).‘Atmosphereasthesubject matter ofArchitecture.’ In Philip Ursprung (Ed.), Herzog and De Meuron. Natural History. Zürich: Lars Müller Publishers. Böhme, G. (1997). Atmosphäre. Essays zur neuen Ästhetik. 2. Auflage. Frankfurt am Main: Suhrkamp. Biography. In B&B Italia. Retrieved from: http://www.bebitalia.com/en/designers/patricia-urquiola.html/, 05.01.2016 Living. In Missoni. Retrieved from: http://www.missoni.com/missoni-home/living?menuseason=main&tp=110567&gclid=COe3hqCL-ssCFckV0wodhV4JOA, 20.11.2015 Pombo, F., Bervoets, W., De Smet, H. (2015). ‘Phenomenology for Introductory Architectural Analysis Courses: The Pentagon Methodological Approach’. Design and Technology Education, 20 (2), 58-69. Pauly, D., Habersetzer, J. (2008). Barragán. Spaces and shadows, walls and colour. Basel: Birkhäuser. Patricia Urquiola. (2015). In Moroso. Retrieved from: http://www.moroso.it/designers/patricia-urquiola/ Sullivan, C.C. (2013). Molto Missoni: Urquiola Dresses Up Milan Flagship. Retrieved from: http://www.interiordesign.net/projects/9582-molto-missoniurquiola-dresses-up-milan-flagship/ Moroso Design: Made In Senegal For The Rest Of The World (2014). In The New Africa. Retrieved from: http://www.thenewafrica.info/moroso-designmade-senegal-world/ Mission and Guiding Principles. (2015). In Mandarin Oriental – The Hotel Group. Retrieved from: http://www.mandarinoriental.com/about-us/mission/ Missoni Paris. In Patricia Urquiola. Retrieved from: http://www.patriciaurquiola.com/architecture/missoni-2/, 22.11.2015 Robertazzi, S., Valenti, A. (2013). Patricia Urquiola. Time to make a book. New York: Rizzoli. Menkes, S. (2003). Missoni’s family mosaic. International Herald Tribune. Marcus, G.H., Whitaker, W. (2013). The Houses of Louis Kahn. New Haven/ London: Yale University Press. Missoni Milan. In Patricia Urquiola. Retrieved from: http://www.patriciaurquiola.com/architecture/missoni-3/, 22.11.2015 Leydecker, S. (2013). Designing Interior Architecture. Concept, Typology, Material and Construction. Basel: Birkhäuser. Zumthor, P. (2006). Atmospheres: architectural environments, surrounding objects. Basel: Birckhauser. Private Residential Udine. In Patricia Urquiola. Retrieved from: http://www.patriciaurquiola.com/architecture/private-residential/ Welcome to the new Barcelona. In Condé Nast Traveller. Retrieved from: http://www.cntraveller.com/photos/photo- galleries/the-new-barcelona/page/themandarin-oriental,-barcelona, 22.11.2015. Hughes, D.T. (2010). Patrizia Moroso’s house by Patricia Urquiola. Retrieved from: http://www.yellowtrace.com.au/patrizia-moroso-house-by-patricia-urquiola/ Zucconi, R. (2014). ‘Nel verde a casa diPatrizia Urquiola. Il progetto di Patricia Urquiola condiviso con Martino Berghinz’. Elle Decor. Retrieved from: http://www.elledecor.it/case/patrizia-moroso-patricia-urquiola-casa-MartinoBerghinz-udine# Tyng, A. (1984). Beginnings: Louis I. Kahn’s Philosophy of Architecture.Wiley Publishers. Travis, D. (2012). Let the Mediterranean inspire your lighting. Retrieved from: http://homes.winnipegfreepress.com/winnipeg-real-estate-articles/renovationdesign/Let-the-Mediterranean- inspire-your-lighting/id-2911 Spier, S. (2001). ‘Place, authorship and the concrete: three conversations with Peter Zumthor’. Architectural Research Quarterly, 5 (1), 15-36. Vergés, M. (2007). Light in Architecture. Antwerp: Tectum Publishers. |
type_driver |
info:eu-repo/semantics/article |
type_coar |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
type_version |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
type_coarversion |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
type_content |
Text |
publishDate |
2016-07-01 |
date_accessioned |
2016-07-01T00:00:00Z |
date_available |
2016-07-01T00:00:00Z |
url |
https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/2734 |
url_doi |
https://doi.org/10.17151/10.17151/kepes.2016.13.14.2 |
issn |
1794-7111 |
eissn |
2462-8115 |
doi |
10.17151/10.17151/kepes.2016.13.14.2 |
citationstartpage |
9 |
citationendpage |
32 |
url2_str_mv |
https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/download/2734/2530 |
_version_ |
1823378446900789248 |