Titulo:

Investigación-creación en tesis doctorales de artes y diseño.
.

Sumario:

Este artículo contiene una revisión temática sobre el estado de la investigación respecto al desarrollo de las tesis doctorales con prácticas creativas en artes y diseño. Ese tipo de tesis interesan a los investigadores y a la academia en aras del debate internacional sobre la validez metodológica y la generación de conocimientos comunicables en la investigación creación (I+C). El objetivo es indagar la investigación actual sobre las tesis doctorales en artes y diseño realizadas a través de prácticas creativas. Específicamente se identifican los métodos, búsquedas y conclusiones de las investigaciones que han abordado la problemática de las disertaciones que asumieron la I+C. Para examinar el panorama actual del problema se recurre al análi... Ver más

Guardado en:

1794-7111

2462-8115

16

2019-07-01

639

671

Antonio Stalin García Ríos - 2019

info:eu-repo/semantics/openAccess

http://purl.org/coar/access_right/c_abf2

id oai:revistasojs.ucaldas.edu.co:article-203
record_format ojs
spelling Investigación-creación en tesis doctorales de artes y diseño.
application/pdf
investigación
tesis doctoral
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
artes
20
Núm. 20 , Año 2019 : Julio - Diciembre
Artículo de revista
Universidad de Caldas
creación
https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/203
Koskinen, I., Zimmerman, J., Binder, T., Redström, J., & Wensveen, S. (2011). Constructive Design Research. En Design research through practice: From the lab, field, and showroom (pp. 1-13). Elsevier.
Durling, D., & Niedderer, K. (2007). The Benefits and limits of investigative designing. In Proceedings IASDR07. Hong Kong.
Duxbury, L. (2012). OPENING THE DOOR Portals to Good Supervision of Creative Practice-led Research. En B. Allpress, R. Barnacle, L. Duxbury, & E. Grierson (Eds.), Supervising practices for postgraduate research in art, architecture and design (pp. 15-23). Melbourne: Sense Publishers.
Elkins, J. (2013). Six Cultures of the PhD. En M. Wilson, & S. van Ruiten (Edits.), SHARE Handbook for Artistic Research Education (pp. 10-15). Dublin: ELIA & GradCAM.
Saikaly, F. (2003). Design re-thinking: Some issues about doctoral programmes in design. In Technè: Design Wisdom, 5th European Academy of Design Conference. Barcelona. Scrivener, S. (1981). An Interactive Raster Graphics System and Language for Artists and Designers. PhD Thesis: Leicester Polytechnic.
Seevinck, J. (2011). Emergence in Interactive Art. Sydney: PhD Thesis: University of Technology.
Sevaldson, B. (2010). Discussions & Movements in Design Research. FORMakademisk, 3 (1), 8-35. DOI: https://10.7577/formakademisk.137
diseño
García Ríos, Antonio Stalin
Silva, V. (2015). Práctica artística como Investigación: Aproximaciones a un debate. II Congreso Internacional de Investigación en Artes Visuales ANIAV 2015. Valencia: Universitat Politècnica de València.
Cornago, O. (2010). Artes y Humanidades: una cuestión de formas (de hacer). Revista de Teoría y Crítica Teatral (12), 1-21. DOI: https://10.20396/conce.v2i1.8647708
Blasco, S. (2013). Mantener las formas: La academia en y desde las prácticas artísticas. En S. Blasco (Ed.), Investigación artística y universidad: materiales para un debate (pp. 11-41). Madrid: Ediciones Asimétricas.
Belo, M. (2011). Doctoral Research in Art and Design. En Pre-Conference Proceedings, Doctoral education in Design Conference. Retrieved from http://www.sd.polyu.edu.hk/docedudesign2011/doc/papers/290.pdf
Publication
Busch, O. v. (2008). FASHION-able: Hacktivism and engaged fashion design. Gothenburg: University of Gothenburg.
Burraston, D. (2006). Generative Music and Cellular Automata. Sydney: PhD Thesis: Creativity and Cognition Studios, University of Technology.
Candy, L., & Edmonds, E. (2018). Practice-Based Research in the Creative Arts, Foundations and Futures from the Front Line. Leonardo, 51 (1), 63-69. DOI: https://10.1162/LEON_a_01471
Carrillo, P. (2015). La investigación basada en la práctica de las artes y los medios audiovisuales. Revista mexicana de investigación educativa, 20 (64), 219-240.
Cross, N. (1993). Editorial. Design Studies, 14(3), 226-227.
Este artículo contiene una revisión temática sobre el estado de la investigación respecto al desarrollo de las tesis doctorales con prácticas creativas en artes y diseño. Ese tipo de tesis interesan a los investigadores y a la academia en aras del debate internacional sobre la validez metodológica y la generación de conocimientos comunicables en la investigación creación (I+C). El objetivo es indagar la investigación actual sobre las tesis doctorales en artes y diseño realizadas a través de prácticas creativas. Específicamente se identifican los métodos, búsquedas y conclusiones de las investigaciones que han abordado la problemática de las disertaciones que asumieron la I+C. Para examinar el panorama actual del problema se recurre al análisis de contenido en artículos e informes de investigación con aportes internacionales, regionales y nacionales. En cada documento se identifican las posibilidades y dificultades de la investigación basada en la práctica creativa en disertaciones de todo el mundo. Las conclusiones de esta revisión destacan la potencialidad de la creación como herramienta para obtener y procesar datos en una investigación de artes o diseño. Así mismo, resalta la importancia del registro transparente de los datos como garantía metodológica y la necesidad de mantener una estructura académica para la presentación de los textos escritos. Finalmente, se observa que no existen orientaciones, normas o acuerdos interinstitucionales frente a disertaciones con I+C. En este sentido, se precisa establecer consensos para garantizar una evaluación justa entre pares, para reconocer los resultados obtenidos y para evaluar la relevancia del conocimiento alcanzado en una disertación basada en la práctica del arte o el diseño.
Cruz, V. (2005). Tendencias de la formación superior avanzada en América Latina. Primer Congreso Boliviano en Educación Postgraduada. Sucre.
Cuervo, R. (2016). ¿Cómo escuchar la ciudad? La experiencia de los paisajes sonoros urbanos. Manizales: Universidad de Caldas.
Dixon, C. (2001). A descriptive framework for typeforms: An applied study. UK: Open University, Unpublished doctoral dissertation.
Dunne, A. (2005). Hertzian tales. Electronic products,aesthetic experience and critical design. Cambridge, Massachussetts: The MIT Press.
Borgdorff, H. (2010). El debate sobre la investigación en las artes. Cairon. Revista de estudios de danza, (13), 25-46.
Antonio Stalin García Ríos - 2019
Kepes
Español
SHARE. (2013). SHARE Handbook for Artistic Research Education. Retrieved from http://www.sharenetwork.eu/resources/share-handbook : http://www.elia-artschools.org/userfiles/Image/customimages/products/120/sharehandbook-for-artistic-research-education-high-definition.pdf
16
Silva-Cañaveral, S. (2016). La investigación-creación en el contexto de la formación doctoral en diseño y creación en Colombia. Rev.investig.desarro. innov, 7 (1), 49-61. DOI: https://10.19053/20278306.v7.n1.2016.5601
Keller, A. (2005). For inspiration only: designer interaction with informal collections of visual material. PhD Thesis. Delft: Delft University of Technology.
Friedman, K. (2014). Now that we're different, what's still the same? En L. Ravelli, B. Paltridge, & S. Starfield, Doctoral writing in the creative and performing arts (pp. 237-262). Faringdon: Libri Publishing.
Friedman, K., & Ox, J. (2017). PhD in Art and Design. Leonardo, 50 (5), 515-519. DOI: 10.1162/LEON_e_01472
Gray, C., & Malins, J. (1993). Research procedures/methodology for artists & designers. Retrieved from OpenAir@RGU: https://openair.rgu.ac.uk/handle/10059/640 [2016, 3 de abril].
Hockey, J. (2003). Practice-Based Research Degree Students in Art and Design: Identity and Adaptation. International Journal of Art & Design Education, 22 (1), 82-91. DOI: https://10.1111/1468-5949.00341
Insúa, L. (2013). Encuentros dobles: De la investigación artística y sus mecanismos de validación. En S. Blasco (Ed.), Investigación artística y universidad: materiales para un debate (pp. 43-61). Madrid: EdicionesAsimétricas.
Johnston, A. (2009). Interfaces for Musical Expression Based on Simulated Physical Models. Sydney: PhD Thesis: University of Technology.
Silva-Cañaveral, S. (2016). Vestidos Orales y la visibilización de las identidades transgénero en el arte. Una reflexión en torno a la relación entre creación e investigación. Manizales: Universidad de Caldas.
Krippendorff, K. (1997). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
Frayling, C. (1993). Research in art and design (Vol. 1). London, UK: Royal College of Art. Research Papers.
Leavy, P. (2015). Method meets art: Arts-based research practice. New York: Guilford Publications.
Loi, D. (2005). Lavoretti Per Bimbi: Playful triggers as keys to foster collaborative practices and workspaces where people learn, wonder and play. Melbourne, Australia: RMIT, Unpublished doctoral dissertation.
Londoño, F.C. (2013). Enfoques de la investigación-creación en programas de arte y diseño. Encuentro Valoración de los Procesos de Creación Artística y Cultural en el Marco de la Acreditación de Programas (pp. 67-76). Bogotá: Consejo Nacional de Acreditación.
Mazé, R. (2007). Occupying time: Design, technology and the form of interaction. Stockholm: Axl Books.
McNiff, S. (2008). Art-Based Research. En G. Knowles, & A. Cole, Handbook of the arts in qualitative research: Perspectives, methodologies, examples, and issues (pp. 29-40). Thousand Oaks, CA: SAGE.
Melles, G. (2008). The Academization of Design and its Consequences for the Visual, Textual and Artefactual Production of Practice-based Research. FOCUSED Current Design Research Projects and Methods (pp. 183-196). Berne: Swiss Design Network.
Melles, G. (2009). Global perspectives on structured research training in doctorates of design – what do we value? Design Studies, 30 (3), 255-271. DOI: https://10.1016/j.destud.2008.09.003
Niedderer, K. (2013). Explorative Materiality and Knowledge: The Role of Creative Exploration and Artefacts in Design Research. FORMakademisk, 1-20. DOI: https://10.7577/formakademisk.651
Friedman, K. (2008). Research into, by and for design. Journal of Visual Arts Practice, 7 (2), 153-160. DOI: https://10.1386/jvap.7.2.153/1
Raijmakers, B. (2007). Design documentaries: Using documentary film to inspire design. London, UK: Royal College of Arts, Unpublished doctoral dissertation.
Evans, M. (2010). Researcher practice: Embedding creative practice within doctoral research in industrial design. Journal of Research Practice, 6 (2), Article M16.
info:eu-repo/semantics/article
Niedderer, K., & Reilly, L. (2010). Research Practice in Art and Design: Experiential Knowledge and Organised Inquiry. Journal of Research Practice, 6 (2), Editorial.
Stappers, P.J., & Sleeswijk, F. (2014). Meta-levels in design research: Resolving some confusions. Proceedings of DRS 2014: Design's big debates. Umeå, Sweden, 16-19, June 2014.
Sullivan, G. (2010). Art Practice as Research. Inquiry in Visual Arts. London: SAGE.
Reilly, L. (2002). An alternative model of "knowledge" for the arts. Working Papers in Art and Design 2. Retrieved from http://sitem.herts.ac.uk/artdes_research/papers/wpades/vol2/reillyfull.html
Tebby, S. (1983). Patterns of Organisation in Constructed Ar. PhD Thesis: Leicester Polytechnic.
Yee, J. (2010). Methodological innovation in practice-based design doctorates. Journal of Research Practice, 6 (2), Article M15.
Zimmerman, J., Stolterman, E., & Forlizzi, J. (2010). An Analysis and Critique of Research through Design: towards a formalization of a research approach. Presented at the DIS 2010 (pp. 310-319). Aarhus, Denmark: ACM Press.
Sleeswijk, F. (2009). Bringing the everday life of people into design. PhD. Thesis. Delft: Delft University of Technology.
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Text
Wilson, M., & van Ruiten, S. (2013). Examples and Case Studies of Artistic Research. En M. Wilson, & S. van Ruiten (Edits.), SHARE Handbook for Artistic Research Education (pp. 104-117). Dublin: ELIA & GradCAM.
Eastwood, J. (2007). An investigation of the relationship between typography and audio-based communication in the urban environment, with particular regard to pedestrian wayfinding. London, UK: University of the Arts, Unpublished doctoral dissertation.
Ramírez, J. (2013). ¡A las armas!: Herramientas y rigor para la investigación en arte. En S. Blasco (Ed.), Investigación artística y universidad: Materiales para un debate (pp. 63-71). Madrid: Ediciones Asimétricas.
dissertation
arts
research
creation
Journal article
Research-creation in doctoral theses of arts and design.
This paper is a thematic review of research about development of doctoral theses with creative practices in arts and design. These thesis interest to researchers and academy by international debate about validity on method and generation of communicable knowledge in the research-creation. Goal is to study current research on doctoral theses in arts and design made through creative practices. Specifically, methods, searches and conclusions of researches that have addressed the problems of dissertations that assumed the research-creation are identified. To examine current panorama of problem, we resort to analysis of content in articles and research reports, with international, regional and national contributions. Each document identifies possibilities and difficulties of research based on creative practice in dissertations from around the world. Conclusions of this review highlight potential of creation as tool to obtain and process data in an arts or design research. Likewise, it highlights importance of transparent data registration as a methodological guarantee and need to maintain an academic structure for presentation of written texts. Finally it is observed that there are no orientations, norms or inter-institutional agreements about research-creation. In this sense, it is necessary to establish consensus to guarantee a fair evaluation among peers, to recognize results obtained and to evaluate relevance of knowledge reached in a dissertation based on the practice of art or design.
design
639
https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/download/203/158
2019-07-01
1794-7111
2462-8115
671
10.17151/kepes.2019.16.20.23
2019-07-01T00:00:00Z
https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.20.23
2019-07-01T00:00:00Z
institution UNIVERSIDAD DE CALDAS
thumbnail https://nuevo.metarevistas.org/UNIVERSIDADDECALDAS/logo.png
country_str Colombia
collection Kepes
title Investigación-creación en tesis doctorales de artes y diseño.
spellingShingle Investigación-creación en tesis doctorales de artes y diseño.
García Ríos, Antonio Stalin
investigación
tesis doctoral
artes
creación
diseño
dissertation
arts
research
creation
design
title_short Investigación-creación en tesis doctorales de artes y diseño.
title_full Investigación-creación en tesis doctorales de artes y diseño.
title_fullStr Investigación-creación en tesis doctorales de artes y diseño.
title_full_unstemmed Investigación-creación en tesis doctorales de artes y diseño.
title_sort investigación-creación en tesis doctorales de artes y diseño.
title_eng Research-creation in doctoral theses of arts and design.
description Este artículo contiene una revisión temática sobre el estado de la investigación respecto al desarrollo de las tesis doctorales con prácticas creativas en artes y diseño. Ese tipo de tesis interesan a los investigadores y a la academia en aras del debate internacional sobre la validez metodológica y la generación de conocimientos comunicables en la investigación creación (I+C). El objetivo es indagar la investigación actual sobre las tesis doctorales en artes y diseño realizadas a través de prácticas creativas. Específicamente se identifican los métodos, búsquedas y conclusiones de las investigaciones que han abordado la problemática de las disertaciones que asumieron la I+C. Para examinar el panorama actual del problema se recurre al análisis de contenido en artículos e informes de investigación con aportes internacionales, regionales y nacionales. En cada documento se identifican las posibilidades y dificultades de la investigación basada en la práctica creativa en disertaciones de todo el mundo. Las conclusiones de esta revisión destacan la potencialidad de la creación como herramienta para obtener y procesar datos en una investigación de artes o diseño. Así mismo, resalta la importancia del registro transparente de los datos como garantía metodológica y la necesidad de mantener una estructura académica para la presentación de los textos escritos. Finalmente, se observa que no existen orientaciones, normas o acuerdos interinstitucionales frente a disertaciones con I+C. En este sentido, se precisa establecer consensos para garantizar una evaluación justa entre pares, para reconocer los resultados obtenidos y para evaluar la relevancia del conocimiento alcanzado en una disertación basada en la práctica del arte o el diseño.
description_eng This paper is a thematic review of research about development of doctoral theses with creative practices in arts and design. These thesis interest to researchers and academy by international debate about validity on method and generation of communicable knowledge in the research-creation. Goal is to study current research on doctoral theses in arts and design made through creative practices. Specifically, methods, searches and conclusions of researches that have addressed the problems of dissertations that assumed the research-creation are identified. To examine current panorama of problem, we resort to analysis of content in articles and research reports, with international, regional and national contributions. Each document identifies possibilities and difficulties of research based on creative practice in dissertations from around the world. Conclusions of this review highlight potential of creation as tool to obtain and process data in an arts or design research. Likewise, it highlights importance of transparent data registration as a methodological guarantee and need to maintain an academic structure for presentation of written texts. Finally it is observed that there are no orientations, norms or inter-institutional agreements about research-creation. In this sense, it is necessary to establish consensus to guarantee a fair evaluation among peers, to recognize results obtained and to evaluate relevance of knowledge reached in a dissertation based on the practice of art or design.
author García Ríos, Antonio Stalin
author_facet García Ríos, Antonio Stalin
topicspa_str_mv investigación
tesis doctoral
artes
creación
diseño
topic investigación
tesis doctoral
artes
creación
diseño
dissertation
arts
research
creation
design
topic_facet investigación
tesis doctoral
artes
creación
diseño
dissertation
arts
research
creation
design
citationvolume 16
citationissue 20
citationedition Núm. 20 , Año 2019 : Julio - Diciembre
publisher Universidad de Caldas
ispartofjournal Kepes
source https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/203
language Español
format Article
rights https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Antonio Stalin García Ríos - 2019
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
references Koskinen, I., Zimmerman, J., Binder, T., Redström, J., & Wensveen, S. (2011). Constructive Design Research. En Design research through practice: From the lab, field, and showroom (pp. 1-13). Elsevier.
Durling, D., & Niedderer, K. (2007). The Benefits and limits of investigative designing. In Proceedings IASDR07. Hong Kong.
Duxbury, L. (2012). OPENING THE DOOR Portals to Good Supervision of Creative Practice-led Research. En B. Allpress, R. Barnacle, L. Duxbury, & E. Grierson (Eds.), Supervising practices for postgraduate research in art, architecture and design (pp. 15-23). Melbourne: Sense Publishers.
Elkins, J. (2013). Six Cultures of the PhD. En M. Wilson, & S. van Ruiten (Edits.), SHARE Handbook for Artistic Research Education (pp. 10-15). Dublin: ELIA & GradCAM.
Saikaly, F. (2003). Design re-thinking: Some issues about doctoral programmes in design. In Technè: Design Wisdom, 5th European Academy of Design Conference. Barcelona. Scrivener, S. (1981). An Interactive Raster Graphics System and Language for Artists and Designers. PhD Thesis: Leicester Polytechnic.
Seevinck, J. (2011). Emergence in Interactive Art. Sydney: PhD Thesis: University of Technology.
Sevaldson, B. (2010). Discussions & Movements in Design Research. FORMakademisk, 3 (1), 8-35. DOI: https://10.7577/formakademisk.137
Silva, V. (2015). Práctica artística como Investigación: Aproximaciones a un debate. II Congreso Internacional de Investigación en Artes Visuales ANIAV 2015. Valencia: Universitat Politècnica de València.
Cornago, O. (2010). Artes y Humanidades: una cuestión de formas (de hacer). Revista de Teoría y Crítica Teatral (12), 1-21. DOI: https://10.20396/conce.v2i1.8647708
Blasco, S. (2013). Mantener las formas: La academia en y desde las prácticas artísticas. En S. Blasco (Ed.), Investigación artística y universidad: materiales para un debate (pp. 11-41). Madrid: Ediciones Asimétricas.
Belo, M. (2011). Doctoral Research in Art and Design. En Pre-Conference Proceedings, Doctoral education in Design Conference. Retrieved from http://www.sd.polyu.edu.hk/docedudesign2011/doc/papers/290.pdf
Busch, O. v. (2008). FASHION-able: Hacktivism and engaged fashion design. Gothenburg: University of Gothenburg.
Burraston, D. (2006). Generative Music and Cellular Automata. Sydney: PhD Thesis: Creativity and Cognition Studios, University of Technology.
Candy, L., & Edmonds, E. (2018). Practice-Based Research in the Creative Arts, Foundations and Futures from the Front Line. Leonardo, 51 (1), 63-69. DOI: https://10.1162/LEON_a_01471
Carrillo, P. (2015). La investigación basada en la práctica de las artes y los medios audiovisuales. Revista mexicana de investigación educativa, 20 (64), 219-240.
Cross, N. (1993). Editorial. Design Studies, 14(3), 226-227.
Cruz, V. (2005). Tendencias de la formación superior avanzada en América Latina. Primer Congreso Boliviano en Educación Postgraduada. Sucre.
Cuervo, R. (2016). ¿Cómo escuchar la ciudad? La experiencia de los paisajes sonoros urbanos. Manizales: Universidad de Caldas.
Dixon, C. (2001). A descriptive framework for typeforms: An applied study. UK: Open University, Unpublished doctoral dissertation.
Dunne, A. (2005). Hertzian tales. Electronic products,aesthetic experience and critical design. Cambridge, Massachussetts: The MIT Press.
Borgdorff, H. (2010). El debate sobre la investigación en las artes. Cairon. Revista de estudios de danza, (13), 25-46.
SHARE. (2013). SHARE Handbook for Artistic Research Education. Retrieved from http://www.sharenetwork.eu/resources/share-handbook : http://www.elia-artschools.org/userfiles/Image/customimages/products/120/sharehandbook-for-artistic-research-education-high-definition.pdf
Silva-Cañaveral, S. (2016). La investigación-creación en el contexto de la formación doctoral en diseño y creación en Colombia. Rev.investig.desarro. innov, 7 (1), 49-61. DOI: https://10.19053/20278306.v7.n1.2016.5601
Keller, A. (2005). For inspiration only: designer interaction with informal collections of visual material. PhD Thesis. Delft: Delft University of Technology.
Friedman, K. (2014). Now that we're different, what's still the same? En L. Ravelli, B. Paltridge, & S. Starfield, Doctoral writing in the creative and performing arts (pp. 237-262). Faringdon: Libri Publishing.
Friedman, K., & Ox, J. (2017). PhD in Art and Design. Leonardo, 50 (5), 515-519. DOI: 10.1162/LEON_e_01472
Gray, C., & Malins, J. (1993). Research procedures/methodology for artists & designers. Retrieved from OpenAir@RGU: https://openair.rgu.ac.uk/handle/10059/640 [2016, 3 de abril].
Hockey, J. (2003). Practice-Based Research Degree Students in Art and Design: Identity and Adaptation. International Journal of Art & Design Education, 22 (1), 82-91. DOI: https://10.1111/1468-5949.00341
Insúa, L. (2013). Encuentros dobles: De la investigación artística y sus mecanismos de validación. En S. Blasco (Ed.), Investigación artística y universidad: materiales para un debate (pp. 43-61). Madrid: EdicionesAsimétricas.
Johnston, A. (2009). Interfaces for Musical Expression Based on Simulated Physical Models. Sydney: PhD Thesis: University of Technology.
Silva-Cañaveral, S. (2016). Vestidos Orales y la visibilización de las identidades transgénero en el arte. Una reflexión en torno a la relación entre creación e investigación. Manizales: Universidad de Caldas.
Krippendorff, K. (1997). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
Frayling, C. (1993). Research in art and design (Vol. 1). London, UK: Royal College of Art. Research Papers.
Leavy, P. (2015). Method meets art: Arts-based research practice. New York: Guilford Publications.
Loi, D. (2005). Lavoretti Per Bimbi: Playful triggers as keys to foster collaborative practices and workspaces where people learn, wonder and play. Melbourne, Australia: RMIT, Unpublished doctoral dissertation.
Londoño, F.C. (2013). Enfoques de la investigación-creación en programas de arte y diseño. Encuentro Valoración de los Procesos de Creación Artística y Cultural en el Marco de la Acreditación de Programas (pp. 67-76). Bogotá: Consejo Nacional de Acreditación.
Mazé, R. (2007). Occupying time: Design, technology and the form of interaction. Stockholm: Axl Books.
McNiff, S. (2008). Art-Based Research. En G. Knowles, & A. Cole, Handbook of the arts in qualitative research: Perspectives, methodologies, examples, and issues (pp. 29-40). Thousand Oaks, CA: SAGE.
Melles, G. (2008). The Academization of Design and its Consequences for the Visual, Textual and Artefactual Production of Practice-based Research. FOCUSED Current Design Research Projects and Methods (pp. 183-196). Berne: Swiss Design Network.
Melles, G. (2009). Global perspectives on structured research training in doctorates of design – what do we value? Design Studies, 30 (3), 255-271. DOI: https://10.1016/j.destud.2008.09.003
Niedderer, K. (2013). Explorative Materiality and Knowledge: The Role of Creative Exploration and Artefacts in Design Research. FORMakademisk, 1-20. DOI: https://10.7577/formakademisk.651
Friedman, K. (2008). Research into, by and for design. Journal of Visual Arts Practice, 7 (2), 153-160. DOI: https://10.1386/jvap.7.2.153/1
Raijmakers, B. (2007). Design documentaries: Using documentary film to inspire design. London, UK: Royal College of Arts, Unpublished doctoral dissertation.
Evans, M. (2010). Researcher practice: Embedding creative practice within doctoral research in industrial design. Journal of Research Practice, 6 (2), Article M16.
Niedderer, K., & Reilly, L. (2010). Research Practice in Art and Design: Experiential Knowledge and Organised Inquiry. Journal of Research Practice, 6 (2), Editorial.
Stappers, P.J., & Sleeswijk, F. (2014). Meta-levels in design research: Resolving some confusions. Proceedings of DRS 2014: Design's big debates. Umeå, Sweden, 16-19, June 2014.
Sullivan, G. (2010). Art Practice as Research. Inquiry in Visual Arts. London: SAGE.
Reilly, L. (2002). An alternative model of "knowledge" for the arts. Working Papers in Art and Design 2. Retrieved from http://sitem.herts.ac.uk/artdes_research/papers/wpades/vol2/reillyfull.html
Tebby, S. (1983). Patterns of Organisation in Constructed Ar. PhD Thesis: Leicester Polytechnic.
Yee, J. (2010). Methodological innovation in practice-based design doctorates. Journal of Research Practice, 6 (2), Article M15.
Zimmerman, J., Stolterman, E., & Forlizzi, J. (2010). An Analysis and Critique of Research through Design: towards a formalization of a research approach. Presented at the DIS 2010 (pp. 310-319). Aarhus, Denmark: ACM Press.
Sleeswijk, F. (2009). Bringing the everday life of people into design. PhD. Thesis. Delft: Delft University of Technology.
Wilson, M., & van Ruiten, S. (2013). Examples and Case Studies of Artistic Research. En M. Wilson, & S. van Ruiten (Edits.), SHARE Handbook for Artistic Research Education (pp. 104-117). Dublin: ELIA & GradCAM.
Eastwood, J. (2007). An investigation of the relationship between typography and audio-based communication in the urban environment, with particular regard to pedestrian wayfinding. London, UK: University of the Arts, Unpublished doctoral dissertation.
Ramírez, J. (2013). ¡A las armas!: Herramientas y rigor para la investigación en arte. En S. Blasco (Ed.), Investigación artística y universidad: Materiales para un debate (pp. 63-71). Madrid: Ediciones Asimétricas.
type_driver info:eu-repo/semantics/article
type_coar http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
type_version info:eu-repo/semantics/publishedVersion
type_coarversion http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
type_content Text
publishDate 2019-07-01
date_accessioned 2019-07-01T00:00:00Z
date_available 2019-07-01T00:00:00Z
url https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/203
url_doi https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.20.23
issn 1794-7111
eissn 2462-8115
doi 10.17151/kepes.2019.16.20.23
citationstartpage 639
citationendpage 671
url2_str_mv https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/download/203/158
_version_ 1823378312155627520